Главная Случайная страница


Категории:

ДомЗдоровьеЗоологияИнформатикаИскусствоИскусствоКомпьютерыКулинарияМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОбразованиеПедагогикаПитомцыПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРазноеРелигияСоциологияСпортСтатистикаТранспортФизикаФилософияФинансыХимияХоббиЭкологияЭкономикаЭлектроника






ВОСПИТАНИЕ ДЕТЕЙ С МОТОРНЫМИ НАРУШЕНИЯМИ

В особом подходе нуждаются дети с нарушениями опорно-двигательного аппарата. Среди них основную группу составляют дети с церебральными параличами.

Детский церебральный паралич обусловлен поражением двигательных зон и проводящих путей головного мозга, поэтому у этих детей наряду с двигательными обычно наблюдаются и речедвигательные расстройства, а также отклонения психического развития.

Степень выраженности и характер проявлений двигательных нарушений различны. При одних формах заболевания больше страдают ноги, при других — руки; недостаточность движений может проявляться на одной стороне тела. Двигательная недостаточность может быть обусловлена нарушениями равновесия и координации движений или насильственными движениями — гиперкинезами, которые как бы блокируют возможность выполнения произвольных движений. Некоторые дети с церебральным параличом оказываются не в состоянии овладеть навыками ходьбы, самообслуживания, у других наблюдаются более легкие формы заболевания. Однако и они, передвигаясь самостоятельно, испытывают затруднения в развитии целенаправленных, практических действий.

У многих детей имеется сочетание различных форм двигательных нарушений. Независимо от степени двигательных дефектов у детей с церебральными параличами могут быть нарушения эмоционально-волевой сферы, поведения, умственного развития. Психическое развитие ребенка с церебральным параличом отличается неравномерностью: одни психические функции могут развиваться соответственно возрасту, другие — значительно отстают.

Для большинства детей с церебральным параличом характерно отставание речевого развития. Это связано как с характером самого заболевания, так нередко и с ошибками родителей. Речь развивается только в процессе общения и совместной деятельности, а деятельность ребенка с церебральным параличом ограничена двигательной недостаточностью. Контакты же со сверстниками и окружающими нередко ограничивают сами родители из-за опасения, что малыш может заболеть, а иногда и из-за ложного стыда. Кроме того, если родители стремятся предугадать все желания ребенка, они тем самым препятствуют формированию мотивации к речевому общению.

Большое значение для развития речи у ребенка имеет овладение ходьбой и манипулятивной деятельностью. Неправильное и запоздалое формирование этих функций у детей с церебральным параличом также является одной из причин позднего развития у них речи.

 

REVIEW OF THE UNIT

A round-table talk.

 

Speak on treatment that should be given to children with physical disabilities and its effectiveness.

 

Grammar revision

 

Ex. 1

Put a/an before the following countable nouns and some before the uncountable nouns.

 

1. Put me … sugar. My tea is tasteless. 2. Buy … fruit, … bread and … bottle of milk. 3. They found … information about the plant you are going to work at. 4. She bought … newspaper and left it in the bookstall. 5. The flat needs … new furniture. 6. He wants … advice about going sightseeing.

 

Ex. 2

Complete the sentences with a question tag.

 

1. You are writing a test, … ? 2. The play wasn’t very interesting, … ? 3. Her grandmother lives near you, … ? 4. She never tells the truth, … ? 5.He has finished the project, … ? 6. The doctor operates on every week, … ? 7. You won’t tell anybody what I said, … ? 8. He can’t drive, … ?

 

Ex. 3

Fill in the blanks with can, could, may, must, have to, had to, will have to, to be able to.

1. When I was a boy I … play soccer. 2. Did you … to come earlier? 3. Nobody … do it tomorrow. 4. Now I … go. I … be there at 2 p. m. 5. … I call you tonight? 6. If you come to see us tomorrow we … to show you all the sights.

 

DEVELOPMENT

 

Use the texts from the Reader. Individuals with physical disabilities dislike the implication that they are unable to function. Give your comments.

UNIT 9

MENTAL RETARDATION

9.1 Before you start reading the text, try to guess the meaning of the following words and word combinations if necessary use the dictionary:

Ethic, sex, version, intellectual, interpret, deviation, reaction, condition, a group of professionals, standard, person, sensitive, professional literature, imbecile, idiot, intelligence tests, a mental defective, the American Journal, episode, neutral terms, terminology.

WARMING UP

 

9.2 Before you start reading the text explain the term “mental” in English.

 

READING

 

9.3 Read the text making use of the active terminological vocabulary.

Text l

CHARACTERISTICS OF CHILDREN AND YOUTH

WITH MENTAL RETARDATION

When children are born, we initially identify them by their names, sex, ethnic origin, hair color, and other physical characteristics. Our common reaction to the row of newborns in the maternity ward is to exclaim how cute and lovable each of those babies is. We are happy for the parents that their babies are healthy and have a won­derful nature.

For a few babies, their futures are not so bright. They may experience physical, emotional, and learning problems as they grow. Several questions arise. What are the problems? Are they severe enough that the children should be labeled with a handicapping condition such as mental retardation? Do these children need special services to help them succeed?

In 1959, a group of professionals from the American Association on Mental Retardation produced what has become the basis for the most widely accepted definition of mental retardation. Its most recent version is as follows: mental retardation refers to significantly subaverage general intellectual functioning resulting in or associated with concurrent impairments in adaptive behavior and manifested during the developmental period.

Mental retardation can be distinguished from other conditions found in adulthood that are manifested by low intellectual functioning or maladaptive behavior.

Intelligence Tests

Intellectual functioning basically refers to intelligence as measured by an individually administered intelligence test. The most commonly used tests are the Wechsler Intelligence Scale for Children (Wechsler, 1974) and the Stanford-Binet Intelligence Scale (Thorndike, Hagen, & Sattler, 1986); the Stanford-Binet produces a composite score (CS) that is interpreted like an IQ. An IQ of 100 means that student's standing is at the very middle of the group, half of the group having higher scores and half having lower ones.

The American Association on Mental Retardation further divides the IQ/CS range into four levels: mild, moderate, severe, and profound. The standard deviations and range of IQ/CS for successive levels of mental retardation are as follows: mild (SD = -2.01 to -3.00; IQ = 69-55; CS = 67-52), moderate (SD « -3.01 to -4.00, IQ = 54-40; CS = 51-36), severe (SD = -4.01 to -5.00, IQ = 39-25; CS = 35-20), and profound (SD = below -5.00, IQ = below 25; CS = below 20).

Negative Labeling

You have probably noticed that I use the term persons with mental retardation. Since 1960, professionals have become more sensitive in how they refer to persons with mental retardation. This change is part of the whole movement to reduce the negative impact of being labeled with mental retardation.

Until the 1950s, the professional literature used harsh terms such as "moron," "imbecile," and "idiot." The authors of the major intelligence tests, Wechsler (1949) and Terman and Merrill (1960), referred to persons with IQs below 70 as mental defectives. Research articles in the American Journal on Mental Deficiency used the term retardate. These terms became part of the layperson's speech. For example, a recent episode of "LA Law" showed attorney Arnie Becker referring to Bernie Stolwitz, a person with mental retardation, as a moron. Many professionals even find more neutral terms—the educable mentally retarded (EMR), the trainable mentally retarded (TMR), and the severely and profoundly mentally retarded (SPMR) (see MacMillan, 1982) — to be unacceptable because they imply an all-encompassing condition. The descriptor "mentally retarded" becomes the only way in which we think of the person. As a result, we come to assume that the person is incapable of doing much. The preferred terminology is the one used in this chapter — person with mental retardation. This term suggests that mental retardation is one of many qualities, albeit an important one. Professionals must remember to be careful in referring to children and adults with mental retardation. Some labels have evident negative meanings, whereas others are more subtle in communicating a negative meaning.

Vocabulary notes

mental retardation –умственная отсталость

cute –привлекательный; умный

maternity – материнство, материнский

exclaim –восклицать

arise –возникать

succeed –преуспевать

successive levels –рядуровней (развития)

concurrent –сопутствующий, соответственный

adaptive behavior – приспособительное поведение,

адаптационное поведение

refer –ссылаться, передавать (на рассмотрение),

относиться, касаться

score –счет

defective– лицо с физическими или умственными

недостатками

profound –глубокий, серьезный, основательный, крайний

layperson (= layman) – непрофессионал, дилетант

impact –влияние, сильное воздействие

descriptor – дескриптор, описатель; признак

all-encompassing –всеобъемлющий, всеохватывающий

subtle –слабый, тонкий, неуловимый

albeit (= all though it be (that) – хотя (и)

9.4 Comprehension questions:

1. What terms were used in the text to identify the children

with mental retardation?

2. Why did professionals give up such negative labeling?

3. What do you think about intelligence tests (IQ)?

4. Do they really refer to intelligence?

 

9.5 Use the expressions in the sentences of your own on the base of the text and use them in the retelling of the text:

Mentally retarded people; IQ test; quality; communication; measure; score; maternity ward; a won­derful nature; distinguish from; severe; harsh terms; research articles; a layperson's speech; neutral terms; imply.

 

Последнее изменение этой страницы: 2016-07-23

lectmania.ru. Все права принадлежат авторам данных материалов. В случае нарушения авторского права напишите нам сюда...