Категории: ДомЗдоровьеЗоологияИнформатикаИскусствоИскусствоКомпьютерыКулинарияМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОбразованиеПедагогикаПитомцыПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРазноеРелигияСоциологияСпортСтатистикаТранспортФизикаФилософияФинансыХимияХоббиЭкологияЭкономикаЭлектроника |
I. 1. The text you are going to read is dedicated to brain structure. Look at the picture and give Kazakh or Russian names to the parts of the brain.BRAIN 2. Pay attention to the words in the text: vertebrates – позвоночные животные; skull – череп; cerebellum – мозжечок; cerebral cortex - кора головного мозга; neurons – нейроны; synapses – синапсы; protoplasmic fibers – нервные волокна, ткани головного мозга; a cell – клетка; the spinal cord – спинной мозг; neural circuitry – кругооборот, цикличность действий нервной системы; primates – приматы, человекообразные обезьяны; species – виды живых организмов; mammals – млекопитающие; pallium - цереброспинальная (часто её называют спинномозговая) жидкость — ликвор; frontal lobes –передние лобные доли головного мозга; the fraction – доля головного мозга; to maintain – поддерживать, утверждать, содержать; hagfishes – древние рыбообразные; medulla – продолговатый мозг; hypothalamus - гипоталамус; forebrain – передняя часть головного мозга; beliesthalamus – билаталамус; input – помощь в принятии решения; diverse – иной, отличный, разнообразный, разный; functions of defecation and copulation – выделительные функции организма; modulate – модулировать; tectum – покрышка; olfaction – обоняние; spatial memory – пространственная память, ориентирование; ganglia – нервная клетка; basal ganglia – базальная нервная клетка, центр деятельности; to execute - исполнять, выполнять; the hindbrain and midbrain – задняя и средняя части, доли головного мозга; to split off – откалывать (-ся), отламывать (-ся); fossils – ископаемый, старый, допотопный.
II. 1. Find English equivalents in the text to the following: - центральная нервная система; - простейшие организмы; - децентрализованная нервная система; - очень сложный; - грубо говоря; - кубический миллиметр; - посредством ч.-л.; - передавать информацию; - отдаленные части головного мозга; - контролировать поведение; - действовать в ответ на ч.-л.; - ответные реакции; - увеличение; - краткое описание; - спинной мозг; - сенсорные и моторные функции; - стадии торможения и возбуждения; - выработка гормонов; - полушария головного мозга; - неуверенные, шаткие, неуклюжие действия; - врожденные действия; - управлять действиями в пространстве; - принимать участие в ч.-л.; - взаимосвязанные части передней части головного мозга; - в определенных обстоятельствах.
2. Read the text: The brain is the center of the nervous system. Some primitive animals have a decentralized nervous system without a brain. In vertebrates, the brain is located in the head, protected by the skull and close to the primary sensory apparatus of vision, hearing, balance, taste, and smell. Brains can be extremely complex. The cerebral cortex of the human brain contains roughly 15-33 billion neurons depending on gender and age, linked with up to 10,000 synaptic connections each. Each cubic millimeter of cerebral cortex contains roughly one billion synapses. These neurons communicate with one another by means of long protoplasmic fibers called axons, which carry trains of signal pulses called action potentials to distant parts of the brain or body and target them to specific recipient cells. Brains control behavior either by activating muscles, or by causing secretion of chemicals such as hormones. Even single-celled organisms may be capable of extracting information from the environment and acting in response to it. In vertebrates, the spinal cord by itself contains neural circuitry capable of generating reflex responses as well as simple motor patterns such as swimming or walking. However, sophisticated control of behavior on the basis of complex sensory input requires the information-integrating capabilities of a centralized brain. The brain is the most complex biological structure known, and comparing the brains of different species on the basis of appearance is often difficult. Nevertheless, there are common principles of brain architecture that apply across a wide range of species. The cerebral cortex is a part of the brain that most strongly distinguishes mammals from other vertebrates, primates from other mammals, and humans from other primates. In non-mammalian vertebrates, the surface of the cerebrum is lined with a comparatively simple layered structure called the pallium. In mammals, the pallium evolves into a complex 6-layered structure called neocortex. In primates, the neocortex is greatly enlarged in comparison to its size in non-primates, especially the part called the frontal lobes. In humans, this enlargement of the frontal lobes is taken to an extreme, and other parts of the cortex also become quite large and complex. The relationship between brain size, body size and other variables has been studied across a wide range of species. Brain size increases with body size but not proportionally. The larger the brain of a species, the greater the fraction taken up by the cortex. Several brain areas have maintained their identities across the whole range of vertebrates, from hagfishes to humans. Here is a list of some of the most important areas, along with a very brief description of their functions as currently understood (but note that the functions of most of them are still disputed to some degree):
Lev Vygotsky English words and word combinations: -to found - основывать, образовывать; - a psychologist - психолог; - to attend - посещать; - to work on - работать над ч.-л.; -particularly - в особенности, в частности; -cognitive development - умственное, интеллектуальное развитие; -to emphasize - акцентировать внимание; -a tool - инструмент; -tuberculosis - туберкулез; -prolific - широко известный, растиражированный; -diverse - отличный от других; -to derive - происходить от ч.-л.; -to gain - приобретать; -to desire - желать, хотеть; -reliance - зависимость; -a pivot - важная основа знаний, фундаментальность; -to enable - давать возможность ч.-л.делать; -a contribution - вклад; -an explicit - понятный; -to resemble - сходство; -a gurgle - журчание, хохоток; -an adolescent - взрослый человек; -sophistication - удовлетворение; -a predicate - сказуемое; -to tend - иметь тенденцию.
2. Pay attention to the following names used in the text: Lev Semenovich Vygotsky The Soviet Union; the Kharkov School of Psychology; P. Zinchenko; Zaporozhets; Asnin; A. N. Leont'ev; L. Bozhovich; G. D. Lukov; D. El'konin; Gal'perin; Jean Piaget; Tetzchner.
3. Find English equivalents in the text to the following: Институт психологии; взаимосвязь развития речи и мышления; ключевые вопросы; происхождение, природа явлений; взаимоотношения людей; культурная ассимиляция; кататься на велосипеде; освоение навыков; достижения; присущий только человеку; отношение к окружающему миру; кататься на лошади; игра дочки-матери; воображение; самоконтроль; обращать мысли в слова. Use dictionary if necessary.
|
|||
Последнее изменение этой страницы: 2016-06-10 lectmania.ru. Все права принадлежат авторам данных материалов. В случае нарушения авторского права напишите нам сюда... |