Главная Случайная страница


Категории:

ДомЗдоровьеЗоологияИнформатикаИскусствоИскусствоКомпьютерыКулинарияМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОбразованиеПедагогикаПитомцыПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРазноеРелигияСоциологияСпортСтатистикаТранспортФизикаФилософияФинансыХимияХоббиЭкологияЭкономикаЭлектроника






Тема: «Suppositional Mood и Subjunctive I. Употребление и морфологические характеристики в придаточных предложениях»

Тема: «Suppositional Mood и Subjunctive I. Употребление и морфологические характеристики в придаточных предложениях»

I. Краткая аннотация

Данные методические рекомендации предназначены для студентов 2 курса факультета иностранных языков при организации УСРС по теме «Suppositional Mood & Subjunctive I». Комплекс заданий, направленный на достижение поставленных целей и задач УСРС, разработан в соответствии с «Рабочей программой по практической грамматике английского языка».

Цель темы — совершенствование грамматических навыков.

Задачи:

§ Углубить теоретические знания студентов об особенностях употребления форм сослагательного наклонения;

§ Развивать логическое мышление, память, воображение студентов;

§ Сформировать способность студентов применять усвоенные знания в практических целях.

 

II. Тематический план

2 курс ,4 семестр

Тема: «Suppositional Mood и Subjunctive I. Употребление и морфологические характеристики в придаточных предложениях»

 

III. Список основной литературы:

1. Каушанская В.Л. «Практическая грамматика английского языка» I часть, стр.135

2. Блох М.Я. Теоретическая грамматика английского языка: Учеб. — 3-е изд., испр. — М.: Высш.шк.,2000. — 381 с.

Список дополнительной литературы:

3. Thomson A.J., Martinet A.V. A Practical English Grammar.— Oxford University Press: Fourth edition, 1986, p.253

4. Качалова К.Н., Израилевич Е.Е. Практическая грамматика английского языка с упражнениями и ключами. ЮНВЕС: ЛИСТ—Москва, 2000, стр.192-194

 

IV. Информационный блок

Suppositional Mood & Subjunctive I represent the action as problematic, but not contradicting to reality. These moods represent the action as desirable or undesirable, suggested, advised, etc. They are used to express necessity, suggestion, advice, supposition, etc.

The Suppositional Mood has two forms: non-perfect & perfect. The non-perfect form is used to express simultaneousness in the present or in the past, or refers the action to the future. The perfect form is used to express prior actions or situations.

Forms of the Suppositional Mood

Non-perfect form Perfect form
I He/she/it We You they should read should be reading should be read I He/she/it We You they should have read   should have been read
It’s strange that she shouldn’t know his address. It’s incredible that they should have spoken in such a manner.
       

 

Subjunctive I has only one form which is used with reference to any time.

Forms of the Subjunctive I

Non-perfect form
I He/she/it We You they be write (be writing) visit etc.
I insist he visit her in hospital.

Forms of Suppositional Mood & Subjunctive I

In Subject and Object Clauses

Type of clause Example
Subject clause It was important (it was necessary)that he should be informed at once (or… that he be informed…).
Object Clause Do you suggest that he should be the one (or…that he be the one) to do it? He suggested (that) we should take part in the excursion.—Он предложил, чтобы мы приняли участие в экскурсии. He suggested (that) we take part in the excursion.—Он предложил, чтобы мы приняли участие в экскурсии.  

 

V. Учебно-методический блок

1. Study the table “Forms of Suppositional Mood & Subjunctive I in Different Types of Subordinate Clauses”. Use the theoretical material & information given above.

2. Answer the questions:

a. What’s the difference between the structures “I demand that…” & “It’s necessary that…”?

b. What do you know about the structure “It is important/necessary/advisable/etc. that…”?

c. Is there any difference in the use of the Suppositional Mood & Subjunctive I? What is it?

d. What subordinate clause is the most widespread in the use of Suppositional Mood & Subjunctive I?

3. It’s important that you should do the following exercises. Be ready to represent the fulfilled exercises to your teacher in written form.

 

I. Translate into Russian:

1. The recommendation is that you take pills for a week.

2. Show her the photo so that she could recognize me.

3. It’s impossible that we should approve of it.

4. We were embarrassed by his suggestion that we take part in this competition.

5. I suggest that we start now.

6. It’s necessary that you help them.

7. Let’s speak a bit slower so that they could understand us.

8. His offer was that we should stay at his house & have a rest.

9. She ordered that nothing should be touched.

10. I fear lest he should not interfere.

II. Open the brackets using the Suppositional Mood:

a.I doubt that the situation (to improve) soon.

b.It’s pleasant that we (to see in) them.

c.She recommended that we (to arrive) one day before.

d. I consider it important that you (to withdraw) right now.

e. Your parents suggest that you (to tell) everything in details to them

f. It’s desirable that they (to vote).

g. They demand that the conditions of safety (to improve).

h. It’s wonderful that you (to come) to our place.

i. He believes it unnatural that she (to break) her promise.

j. It’s impossible that they (to move) to a new flat without saying a word.

 

III. Complete the sentences:

1. You keep looking at her watch. Do you fear lest…?

2. My only anxiety was that …

3. He expressed a wish…

4. It wasn’t requested that…

5. It is possible that…

6. I began to worry lest…

7. It’s highly desirable that…

8. Her suggestion is…

9. Have you ever felt a fear that…?

10. It is annoying that…

 

IV. Make up the sentences. Use the Subjunctive I:

1. is/necessary/we/it/that/at/once/begin.

2. strange/we/meet/it/there/that/is?

3. doubtful/be/sympathetic/he/us/with/is/it/that.

4. order/pity/radio/out/is/it/the/be/that/a/of.

5. desirable/is/it/that/take/he/pills?

6. impossible/it/there/go/that/is/you.

7. is/talk/much/that/too/it/you/annoying.

8. that/it/you/necessary/confide/is?

9. air/desirable/that/spend/is/in/time/the/open/he/it/his/most/of.

10. that/the/isn’t/annoying/call/off/it/performance/they?

 

V. Translate into English:

1. Я оставлю письмо на столе, чтобы она увидела его.

2. Она боится, что коллеги не поддержат её.

3. Его требование заключается лишь в предоставлении ему льгот.

4. Я договорился, чтобы вас встретили на вокзале.

5. Меня удивляет, что никто ничего не знает.

6. Позор, что ты отказал ей в помощи.

7. Никто не требовал, чтобы её исключили.

8. Я советую тебе посмотреть все значения этого слова в словаре.

9. Подними её, чтобы ей было видно.

10. Очень важно, чтобы они вовремя просмотрели материалы исследования.


Тема:«Conditional Mood. Употребление в простых и сложноподчинённых предложениях»

I. Краткая аннотация

Данные методические рекомендации предназначены для студентов 2 курса факультета иностранных языков при организации КСР по теме «The Conditional Mood». Комплекс заданий, направленный на достижение поставленных целей и задач КР, разработан в соответствии с учебной программой «Практическая грамматика».

Цель темы — совершенствование иноязычных навыков употребления условного наклонения.

Задачи:

§ углубить теоретические знания студентов об особенностях употребления форм сослагательного наклонения;

§ развивать логическое мышление, память, воображение студентов;

§ развивать навыки самоконтроля и рефлексии;

§ сформировать способность студентов применять усвоенные знания в практических целях.

 

II. Тематический план

2 курс, 4 семестр

Тема: «Conditional Mood. Употребление в простых и сложноподчинённых предложениях»

 

III. Список основной литературы:

5. Блох, М. Я., Лебедева, А. Я., Денисова, В. С. Практикум по английскому языку. Грамматика. Сборник упражнений: учебное пособие для вузов/М.Я. Блох, А.Я. Лебедева, В.С. Денисова. – М.: ООО «Издательство «Атрель», 2000. – 240 с.

6. Каушанская, В. Л. Практическая грамматика английского языка/В.Л. Каушанская. – Мн.: Высшая школа, 1973. – 340 с.

7. Родионова, Ж. А. Косвенные предложения. Сборник упражнений для студентов 3 курса/ Ж.А. Родионова. – Барановичи, 2005.

Список дополнительной литературы:

1. Clarke, S. Macmillian English Grammar in Context [Kit]: essential/ Simon Clarke. – [Oxford: Oxford University Press, 2008]. – 208c.: il. + 1 эл. от. диск.

2. Thomson, A. J., Martinet A.V. A Practical English Grammar/ A.J. Thomson, A.V. Martinet. - Oxford: Oxford University Press, 2001. – 140 c.

 

IV. Информационный блок

 

V. Учебно-методический блок

1. Study the theoretical material on the topic using the literature given above.

2. Imagine that you will be a teacher one day. But still you are a student & there are no necessary conditions for you to start career right now. Do the following tasks & use Conditional Mood in your speech. Be ready to represent your ideas in written form.

 

Teaching & Education

1. Teaching is a hard job. To become a real professional requires certain qualities, skills & abilities. Discuss different traits of teachers using the Conditional Mood. Make use of the words in brackets:

a. What kind of teacher would never arrest anyone’s attention? (to take a risk, to lose temper, to do a silly thing, to disobey instructions, to insult pupils, etc.)

b. What kind of teachers would often be surrounded by colleagues & pupils? (to be interested in people & the job, to be talented, to be tolerant, to be patient, to be clever enough, to be inventive & creative, etc.)

c. What traits of character would you appreciate in any person? (to feel deep, to poke one’s nose into other people’s affairs, to be friendly, to be a lazy-bone, to enjoy other people’s company, to be sincere, to be tactful, etc.)

d. What traits of character would be required to make a good teacher? (to use methods & concepts of education, to use a lot of sources, to understand the individuality of a pupil, to respect people, to be patient, to take part in scientific study of a subject, etc.)

e. What traits would prevent you from becoming a real specialist in the sphere of education? (to intrude your views on others, to annoy people, to be embarrassed, to be self-confident, etc.)

 

2. Read, open the brackets & comment on the use of the Conditional Mood in the sentences:

If we could listen in on classrooms without being seen, we would hear many kinds of anger being expressed by teachers in today’s school. One teacher (to scream) & (to yell) at her/his children frequently. Another (to bang) on her/his desk. A third teacher (to throw) an eraser across the room. Another sarcastically (to insult) a child. One teacher (to grab) a child furiously & (to shake) him. One teacher (to tear up) papers, another (to charge) back & forth across the front of the room, letting off steam.

 

I. Краткая аннотация

Данные методические рекомендации предназначены для студентов 2 курса факультета иностранных языков при организации КСР по теме «The Oblique Moods». Комплекс заданий, направленный на достижение поставленных целей и задач КР, разработан в соответствии с учебной программой «Практическая грамматика».

Цель темы — совершенствование иноязычных навыков употребления условного наклонения.

Задачи:

§ углубить теоретические знания студентов об особенностях употребления форм сослагательного наклонения;

§ развивать логическое мышление, память, воображение студентов;

§ развивать навыки самоконтроля и рефлексии;

§ сформировать способность студентов применять усвоенные знания в практических целях.

 

II. Тематический план

2 курс, 4 семестр

Тема: «Subjunctive II. Употребление в придаточных предложениях атрибутивных и уступительных»

 

III. Список основной литературы:

1. Блох, М. Я., Лебедева, А. Я., Денисова, В. С. Практикум по английскому языку. Грамматика. Сборник упражнений: учебное пособие для вузов/М.Я. Блох, А.Я. Лебедева, В.С. Денисова. – М.: ООО «Издательство «Атрель», 2000. – 240 с.

2. Каушанская, В. Л. Практическая грамматика английского языка/В.Л. Каушанская. – Мн.: Высшая школа, 1973. – 340 с.

3. Родионова, Ж. А. Косвенные предложения. Сборник упражнений для студентов 3 курса/ Ж.А. Родионова. – Барановичи, 2005.

Список дополнительной литературы:

1. Clarke, S. Macmillian English Grammar in Context [Kit]: essential/ Simon Clarke. – [Oxford: Oxford University Press, 2008]. – 208c.: il. + 1 эл. от. диск.

2. Thomson, A. J., Martinet A.V. A Practical English Grammar/ A.J. Thomson, A.V. Martinet. - Oxford: Oxford University Press, 2001. – 140 c.

 

IV. Учебно-методический блок

Test.

I. Краткая аннотация

Данные методические рекомендации предназначены для студентов 2 курса факультета иностранных языков при организации КСР по теме «Сравнительная характеристика наклонений». Комплекс заданий, направленный на достижение поставленных целей и задач КСР, разработан в соответствии с учебной программой по дисциплине «Практическая грамматика».

Цель темы — совершенствование грамматических навыков употребления сослагательных наклонений в английском языке.

Задачи:

§ совершенствовать навык дифференциации случаев употребления сослагательных наклонений в английском языке;

§ развивать память, логическое мышление студентов.

 

II. Тематический план

2 курс, 4 семестр

Тема: «Сравнительная характеристика наклонений»

 

III. Список основной литературы:

4. Крылова, И.П. Модальность в современном английском языке : Пособие по употреблению модальных глаголов и форм нереальности / И.П. Крылова, Е.М. Гордон. –М. : Лист Нью, 2002. – 208 с.

5. Крылова, И.П. Грамматика современного английского языка : Учебник для ин-тов и фак. иностр. яз. – М. : КДУ, 2005. – 448 с.

Список дополнительной литературы:

1. Качалова, К.Н., Израилевич, Е.Е. Практическая грамматика английского языка с упражнениями и ключами / К.Н.Качалова, Е.Е.Израилевич, ЮНВЕС: ЛИСТ—Москва, 2000. – стр.185

2. Thomson, A. J., Martinet A.V. A Practical English Grammar/ A.J. Thomson, A.V. Martinet. - Oxford: Oxford University Press, 2001. – 140 c.

 

IV. Учебно-методический блок

I. Translate into Russian

1. It is necessary that somebody should interfere.

2. I suggest that we start now.

3. They would simply jump at the opportunity.

4. Let’s walk a bit slower so that they can catch up with us.

5. She carefully wrapped each dress in paper lest anything should be damaged in the transfer.

6. It is highly desirable that you should know all the particulars.

7. I don’t insist that you do it now only that it should be done.

8. She kept the children indoors lest they should disturb him as he sat in the garden.

9. Hold the paper in front of your face so that she should not recognize you.

10. She would not dream of refusing.

 

II. Open the brackets

1. It is demanded that the conditions of safety (to improve).

2. It is strange that he (to overlook) this chance.

3. I insist that you (to account) for all your actions to me.

4. She was fettered by his suggestion that she (to take part) in the dancing competition.

5. She always kept the jam cupboard locked lest the children (to get) at it.

6. Will you come and see me one of these days? – (to be glad to).

7. Do you think baby (to like) this doll?

8. It is recommended that you (to learn) a grammar rule before doing exercises.

9. It is impossible that he (to make) no move to defend himself.

10. He advised that we (to leave) her alone for the time being.

 

III. Translate into English

1. Вы настаиваете, чтобы мы остались здесь.

2. Жаль, что комиссия не принимает срочных мер для решения этого вопроса.

3. Боюсь, что она не сможет вам помочь.

4. Он завел будильник, чтобы дети не проспали.

5. Подними ее, чтобы ей было видно.

6. В таком положении он сделал бы то же самое.

7. Если бы не дождь, мы бы сейчас погуляли.

8. Я бы не сказала, что это легкое упражнение.

9. Я знаю все обстоятельства дела, иначе я бы так не говорила.

10. Уехать тогда сорвало бы все его планы.

 


I. Краткая аннотация

Данные методические рекомендации предназначены для студентов 2 курса факультета иностранных языков при организации КСР по теме «Модальные глаголы «will» и «would». Значения и употребление». Комплекс заданий, направленный на достижение поставленных целей и задач КСР, разработан в соответствии с учебной программой по дисциплине «Практическая грамматика».

Цель темы — совершенствование грамматических навыков употребления модальных глаголов «will» и «would»в английском языке.

Задачи:

§ совершенствовать навык дифференциации случаев употребления модальных глаголов «will» и «would» в английском языке;

§ развивать память, логическое мышление студентов.

 

II. Тематический план

2 курс, 4 семестр

Тема: «Модальные глаголы «will» и «would»

 

III. Список основной литературы:

6. Крылова, И.П. Модальность в современном английском языке : Пособие по употреблению модальных глаголов и форм нереальности / И.П. Крылова, Е.М. Гордон. –М. : Лист Нью, 2002. – 208 с.

7. Крылова, И.П. Грамматика современного английского языка : Учебник для ин-тов и фак. иностр. яз. – М. : КДУ, 2005. – 448 с.

Список дополнительной литературы:

3. Качалова, К.Н., Израилевич, Е.Е. Практическая грамматика английского языка с упражнениями и ключами / К.Н.Качалова, Е.Е.Израилевич, ЮНВЕС: ЛИСТ—Москва, 2000. – стр.185

4. Thomson, A. J., Martinet A.V. A Practical English Grammar/ A.J. Thomson, A.V. Martinet. - Oxford: Oxford University Press, 2001. – 140 c.

 

IV. Учебно-методический блок

II. Краткая аннотация

Данные методические рекомендации предназначены для студентов 2 курса факультета иностранных языков при организации КСР по теме «Conditionals». Комплекс заданий, направленный на достижение поставленных целей и задач КСР, разработан в соответствии с учебной программой по дисциплине «Практическая грамматика».

Цель темы — совершенствование грамматических навыков употребления условных предложений в речи.

Задачи:

§ Углубить теоретические знания студентов об особенностях употребления условных предложений;

§ Развивать логическое мышление, память, воображение студентов;

§ Развивать творческие способности студентов;

§ Сформировать способности понимать и порождать иноязычные высказывания в соответствии с конкретной ситуацией общения, речевой задачей и коммуникативными намерениями;

§ Формировать и развивать у студентов профессиональные навыки учителя английского языка.

 

II. Тематический план

2 курс, 4 семестр

Тема: «Условные предложения»

 

IV. Список основной:

8. Блох М.Я., Лебедева А.Я., Денисова В.С. Практикум по английскому языку: Грамматика. Сборник упражнений: Учеб. Пособие для вузов. — М.: ООО «Издательство Астрель»: ООО «Издательство АСТ», 2000. — 240с.

Список дополнительной литературы:

6. Блох М.Я. Теоретическая грамматика английского языка: Учеб. — 3-е изд., испр. — М.: Высш.шк.,2000. — 381 с.

7. Thomson A.J., Martinet A.V. A Practical English Grammar.— Oxford University Press: Fourth edition, 1986, p.197

 

V. Информационный блок

1. Study the theoretical material on the topic using the information given below.

Conditionals/Wishes/ Unreal Past

 

Type 1 (real present) If + any present form (Present Simple/Continuous/Perfect Main clause (result clause) – Future/Imperative (can/may/might/must/should + bare infinitive/Present Simple) Use: true or likely to happen in the present of future

If you play with matches, you will burn yourself.

If you have taken the books, you can start working on your essay.

If you see him, tell him to come immediately.

Type 2 (unreal present) If + past simple/past continuous Would/could/might + bare infinitive Untrue in the present; also used to give advice

If I were you, I wouldn’t feel sorry at all (advice).

If she was working more, she would be paid more.

(but she isn’t working much – untrue in the present)

Type 3 (unreal past) If + Past Perfect or Past Perfect Continuous Would/could/might + have + past participle Imaginary situation contrary to facts in the past; also used to express regrets or criticism

If he had followed his parents’ advice, he wouldn’t have lost all his money.

 

Type 1: If I’m going shopping, I’ll need some money.

If the disco has finished, we might be able to get some sleep.

You should stay in bed if you feel unwell.

 

Type 2: If I didn’t like this pudding, I wouldn’t eat it.

If the video recorder was working, we could watch a film.

The alarm might go off if we tried to get in through a window.

Type 3: If we’d dropped the piano, it would have been a disaster.

If Vicky had come to the theme park with us last week, she might have enjoyed it.

We could have given you a lift if we’d known you were coming this way.

 

Other conditional sentences.

If you ring this number, no one answers (present + present)

If you need any help, just ask( present + imperative)

If they try to cut down the trees, there’s going to be a big protest. (going to)

If Matthew had booked a table, we wouldn’t be standing here in a queue.

 

· Conditionals are usually introduced by ‘if’. Other expressions are: unless, providing provided that, as long as, on condition that, but for + ing form/noun, otherwise, or else, what if, supposing, even if, only if. Unless she stops eating like that, she’ll have heart problems. Get up or else you’ll be late for school. Note that when ‘only if’ begins a sentence, the subject and the verb of the main clause are inverted. Only if you have a ticket will you be allowed in.

· When the if-clause precedes the main clause, we separate the two clauses with a comma. If you are ill, you must stay in bed. But: You must stay in bed if you are ill.

· In conditionals type 2 in formal English we normally use ‘were’ instead of ‘was’ for all persons. If he were/was rich, he would travel round the world.

· We do not normally use ‘will/would/should’ in if-clauses. However, they can be used in if-clauses to make a request or express annoyance, doubt/uncertainty or insistence. If she should call, put her through to me. (Doubt/ uncertainty – I doubt that she will call). If you will/would be quiet, we’ll watch the video. (request- Please be quiet)

VI. Учебно-методический блок

1. Answer the questions on the topic:

  • How are conditionals usually introduced in English?
  • What form of the verb “to be” do we use in type 2 in formal English for all persons singular and plural?
  • When do we have an inverted word order in conditionals?

2. Do the following exercises in written form using conditionals:

A. Put the verbs in brackets into the correct tenses.

1. If you (find) а skeleton in the cellar don't mention it to anyone.

2. If you pass your examination we (have) а celebration.

3. What (happen) if I, press this button?

4. I should have voted for her if I (have) а vote then.

5. If you go to Paris where you (stay)?

6. If someone offered to buy you one of those rings, which you (choose)?

7. The flight mау bе cancelled if the fog (get) thick.

8. If the milkman (соmе) tell him to leave two pints.

9. Someone (sit) оn your glasses if you leave them there,

10. You would plау better bridge if you (not talk) so much.

11. What I (do) if I hear the burglar alarm?

12. If you (read) the instructions carefully you wouldn't have answered the wrong question.

 

B. Finish these sentences, taking care to use the correct tenses.

1. If he had taken mу advice...

2. If you are less…

3. We’ll send for the doctor if...

4. If she practiced more...

5. If there isn't enough wine in that bottle …

6. If you had checked the petrol before we started...

7. This clock wouldn't have run down if...

8. Try оn the blue оnе if...

9. If these gates are locked...

10. If we leave before breakfast...

11. If the river raises аnу higher...

12. Неr life might have been saved if…

 

C. Translate into English.

1. Если бы театр был ближе, мы смогли бы пойти пешком.

2. На вашем месте я бы всегда разговаривал по-английски.

3. Если бы она его не любила, она не поехала бы с ним на север после окончания института.

4. Если бы ни Вы, я бы никогда не выполнил эту работу вовремя.

5. Вы не забыли бы тогда книгу, если бы не торопились домой.

6. Вам следовало бы сказать ему правду. У вас не было бы таких неприятностей.

7. Если бы мы не были знакомы, он не пригласил бы нас на вечер.

8. Если бы сейчас шел дождь, я бы остался дома.

9. Если бы вы выписали свои ошибки, вы бы не сделали их вчера.

10. Вы бы не опоздали на поезд, если бы взяли такси.

 

D. Rewrite the text using wishes or if-clauses.

Dear Mary,

I just had to write and let you know what a terrible day I’ve had today. As my neighbour is ill I offered to take her dog for a walk. My neighbour did warn me that he’s very energetic but I didn’t listen. He dragged me all around the park. What a disaster! He was so excited that he knocked another neighbour off her bicycle. Unfortunately she hurt her leg and she was very angry with me. I shouldn't have taken the dog for a walk. To make matters worse, I had forgotten to lock the front door as we’d left the house in a rush. My house was burgled. Why was I so stupid? I hadn’t even renewed our house insurance. My husband keeps going on about it.

Well, hopefully tomorrow will be better.

With love,

Lisa

Вопросы для самоконтроля

    • How do we form different types of conditionals?
    • Name the words which can introduce subordinate clauses.

VII. Контрольный блок

TEST

VARIANT I

TEST

VARIANT II

III. Chose the correct item.

1. I ________ stay at home at such nasty weather.

a) would rather c) had rather
b) had better d) would better

2. Come on, Tim, what ____ if you were me?

a) will you have done c) you would do
b) would you do d) will you do

3. If we hadn’t left the window open? The cat _____ in.

a) won’t have got b) won’t have got
b) won’t get c) wouldn’t get

4. If the police catch him, I’m sure, it ____ with her assistance.

a) would be c) should be
b) will be d) would have been

5. If I _____ you, I wouldn’t make such a conclusion.

a) had been c) would be
b) am d) were

6. If Minsk _______ closer to the South, we would have more sunny days.

a) had been c) would be
b) were d) is

7. If you ____ the piano better last year, you would participate in the contest now.

a) play c) had played
b) were playing d) had been playing

8. They will certainly try to participate in the conference, if they ____ to find financing.

a) manages c) manage
b) will manage d) would manage

Тема: «Suppositional Mood и Subjunctive I. Употребление и морфологические характеристики в придаточных предложениях»

I. Краткая аннотация

Данные методические рекомендации предназначены для студентов 2 курса факультета иностранных языков при организации УСРС по теме «Suppositional Mood & Subjunctive I». Комплекс заданий, направленный на достижение поставленных целей и задач УСРС, разработан в соответствии с «Рабочей программой по практической грамматике английского языка».

Цель темы — совершенствование грамматических навыков.

Задачи:

§ Углубить теоретические знания студентов об особенностях употребления форм сослагательного наклонения;

§ Развивать логическое мышление, память, воображение студентов;

§ Сформировать способность студентов применять усвоенные знания в практических целях.

 

II. Тематический план

2 курс ,4 семестр

Тема: «Suppositional Mood и Subjunctive I. Употребление и морфологические характеристики в придаточных предложениях»

 

III. Список основной литературы:

1. Каушанская В.Л. «Практическая грамматика английского языка» I часть, стр.135

2. Блох М.Я. Теоретическая грамматика английского языка: Учеб. — 3-е изд., испр. — М.: Высш.шк.,2000. — 381 с.

Список дополнительной литературы:

3. Thomson A.J., Martinet A.V. A Practical English Grammar.— Oxford University Press: Fourth edition, 1986, p.253

4. Качалова К.Н., Израилевич Е.Е. Практическая грамматика английского языка с упражнениями и ключами. ЮНВЕС: ЛИСТ—Москва, 2000, стр.192-194

 

IV. Информационный блок

Suppositional Mood & Subjunctive I represent the action as problematic, but not contradicting to reality. These moods represent the action as desirable or undesirable, suggested, advised, etc. They are used to express necessity, suggestion, advice, supposition, etc.

The Suppositional Mood has two forms: non-perfect & perfect. The non-perfect form is used to express simultaneousness in the present or in the past, or refers the action to the future. The perfect form is used to express prior actions or situations.

Последнее изменение этой страницы: 2016-07-22

lectmania.ru. Все права принадлежат авторам данных материалов. В случае нарушения авторского права напишите нам сюда...