Главная Случайная страница


Категории:

ДомЗдоровьеЗоологияИнформатикаИскусствоИскусствоКомпьютерыКулинарияМаркетингМатематикаМедицинаМенеджментОбразованиеПедагогикаПитомцыПрограммированиеПроизводствоПромышленностьПсихологияРазноеРелигияСоциологияСпортСтатистикаТранспортФизикаФилософияФинансыХимияХоббиЭкологияЭкономикаЭлектроника






DISCUSSION: Classification of sedimentary rocks (R.P – 6.1, 6.2)

5.1. Situational games: use the following key words and communicative formulas

KEY WORDS COMMUNICATIVE FORMULAS
sediment I image that
chemicals we tend to think
dissolve it is (was) a common view that
oolites I wish I could agree with you that
evaporates I partially agree with you that
gypsum unfortunately
offshore (waters, basin) could you comment on
weathering the words
diagenesis it may have disappointing results
bedding plane a great advantage is
swampy vegetation  
acid conditions  
extract  
include  

A. Discuss the following statements, discussing them with your group mates (agree / disagree / doubt)

· When parent rock breaks up its minerals behave in similar ways

· Coal types vary according to the processes involved

· Three main minerals tend to settle in a sequence-

- gypsum

- sodium chloride

- calcium carbonate

B. You are going to take your exam in geology. There is one difficult question that you don’t understand – HOW THICK EVAPORATE LAYERS WERE FORMED.

C. Image that you are sediment. Your group mates are minerals. Act out the processes of converting sediments into a rock.

5.2 You have to give a lecture on sedimentary rocks. Use the following diagram.

Sedimentary Rocks

 

mechanical sediments chemical sediments organic sediments

 

destructive mechanical destructive chemical action of the decay

action of water, wind, etc. action of water of the remains of

organisms

           
   
   
 


unconsolidated consolidated rock salt, gypsum coal, peat,

(uncemented (firmly

particles) cemented

particles)

Group discussion

STAGE 1: Group work responding to a text discussion. During this stage, each group will discuss its own topic.

 

 
 


GROUP A 1. Classification of sedimentary rocks

according to grain-size

 

GROUP B 2. Classification of sedimentary rocks

according to components.

 

 

 
 


GROUP C 3. What are conglomerates?

 

 

 
 


GROUP D 4. What are breccias?

 

 

STAGE 2: Sharing ideas of response to the text. Divide the students into 2 new groups, so that each group has a member with different information

 

       
   
 

 


 

 

Now the members of each new group will share their ideas.

Then, each group will prepare a summary, which is presented to the whole class.

 

II. Jig-saw plan (1-2 minute) short one-point talk.

III. Multi-point conversation. (5 minutes)

 

GENERAL FORMULAS FOR ORAL COMMUNICATION

Let me think Дайте сообразить

By the way Между прочим

First of all Прежде всего

To come back to Возвращаясь к …

To my mind По-моему

If you ask me Если Вы хотите знать мое мнение

I don’t quite follow you Я не совсем Вас понимаю

I mean to say Я имею ввиду

Do you mean to say Вы хотите сказать, что …

I am inclined to think Я склонен думать

It’s not to the point Это не по существу

You’ve got it all wrong Вы совершенно неправильно это поняли

Keep to the point Говорите по существу

Suppose Предположим

As far as I know Насколько мне известно

As a matter of fact По сути дела

The matter (thing/fact/point) is that Дело в том, что…

On the whole Подводя итоги

In short Короче говоря

Oh, well, just simply Просто

You see (you know) Видите ли

So to say Так сказать

WORDLIST

PRONUNCIATION

abrasion [ə׳breıʒ(ə)n]
arkose [׳ɑ:kəus]
breccia [׳bret∫ıə]
coal [kəul]
conglomerate [kən׳glɔ:mər(e)ıt]
evaporate [ı׳væpəraıt]
greywacke [׳greıwæk(ə)]
oversaturated [͵əuvə׳sæt∫ə͵reıtıd]
rudite [׳ru:daıt]
swampy [׳swɔmpı]
vegetation [͵vedʒı׳teı∫(ə)n]

TERMS

abrasion абразия, истирание
accumulation накопление, аккумуляция
bedding plane плоскость напластования
cement цементировать, скреплять
cementation цементация
compaction уплотнение
cross bedding косая слоистость
deposition осаждение
digenesis диагенез
graded bedding градационная слоистость
sedimentary rock(s) осадочная порода
sedimentation отложение осадка, осадконакопление
transportation перенос, транспортировка
weathering выветривание

WORDS AND PHRASES

bar бар, береговой вал
basin бассейн
bed пласт, слой
borax бура
boulder валун
chert кремень, кремнистый сланец
coalmine шахта
coarse-grained крупнозернистый, грубозернистый
cobble булыжник, крупная галька
dune дюна
fibrous волокнистый
fine-grained мелкозернистый
flint кремень, кремневая галька
grain песчинка, зерно
offshore прибрежно-морской
particle частица
peat торф
pebble галька
ripple рябь, зыбь
scrap остатки, обломки
skin кожа, оболочка
slope склон, откос
to abrade стирать, изнашивать трением
to behave вести себя
to bulk принимать преувеличенные размеры
to carry переносить, транспортировать
to consolidate объединять, затвердевать
to cover покрывать
to deposit отлагать(ся)
to drift относить течением, дрейфовать
to erode эродировать
to pile up нагромождаться, скапливаться
to precipitate осаждать(ся) (о хим. осадке)
to rain down выпадать дождем
to round делать(ся) круглым
to squeeze выжимать, отжимать
to tap откупоривать

UNIT 7

METAMORPHIC ROCKS

COMPREHENSION

Vocabulary

1. Pay attention to the pronunciation of the following terms:

gneiss slate granite
mica quartz orthoclase
phyllite schistose  
marble chlorite  

 

 

2. Pay attention to the underlined terms and expressions in the text:

schistose сланцеватый
constituent составная часть; компонент
band слой; прослоек
to cleave расщепляться
plate пластина
excess излишек
low-grade низкая ступень (метаморфизма)
medium-grade средняя ступень (метаморфизма)
high-grade высокая ступень (метаморфизма)
flaky чешуйчатый; расслоенный
split into раскалываться на
sheet пластина, лист
foliated листоватый; сланцеватый
dislocation нарушение, дислокация
distribute распределять; раздавать
disturb нарушать; смещать

 

 

3. Read the following word formations and remember their pronunciation:

cleave cleavage    
foliate foliated foliation  
relate related relationship relative
differ different difference  

 

Последнее изменение этой страницы: 2016-08-20

lectmania.ru. Все права принадлежат авторам данных материалов. В случае нарушения авторского права напишите нам сюда...